|
||||||||
|
Muziekstijlen als folk, country en blues vormen de basis van het werk van de New Yorkse singer-songwriter Lizzie No op haar nieuwe plaat “Halfsies”. Die gevarieerde mix tussen deze onder de noemer ‘Americana’ vallende genres is misschien wel haar sterkste troef. Haar artiestennaam koos ze op basis van het gegeven dat ze als opgroeiend kind in de Bronx van haar directe omgeving dikwijls ‘neen’ als reactie kreeg op al haar vragen en wensen. Ook haar sociaal nog altijd moeilijk aanvaardbare afwijkende seksuele voorkeur als zwarte lesbienne, haar feminisme en haar activisme voor rechten op abortus wordt soms nog te pas en te onpas over haar in de conservatieve Amerikaanse media vermeld. Ook de combinatie van countrymuziek en zwarte artiesten is iets dat in de USA nog te vaak als onverenigbaar beschouwd wordt. Inhoudelijk zit er nogal wat protest in de persoonlijke en politiek geïnspireerde songteksten die ze schreef voor de elf tracks op het album “Halfsies” dat volgt op haar eerdere platen “Hard Won” en “Vanity”. Als centrale figuur in deze liedjes koos ze voor het fictieve karakter ‘Miss Freedomland’ dat fluctueert tussen verbanning en de finale bevrijding. Lizzie No hoopt dat de luisteraars zich bij het horen van deze nummers moeiteloos in dit personage zullen kunnen verplaatsen. Op enkele songs wordt Lizzie No voor de backing vocals bijgestaan door andere artiesten: ‘Grammy Award’-winnares Allison Russell speelt op klarinet en zingt mee op de albumtiteltrack “Halfsies” waarmee de plaat begint en dat doet ze ook op het nummer “Mourning Dove Waltz”. Brian Dunne neemt zijn rol als backing vocalist op bij het rockende liedje “Lagunita” (zie 2e video). De instrumentatie bij de songs op dit album wordt verzorgd door het ‘Attaca Quartet’ bestaande uit bassist Graham Richman, drummer Fred Eltringham, pedal steelgitarist Josh Grange en een strijkerskwartet met Katherine Hyun en Amy Schroeder, Nathan Schram op altviool en Andrew Yee op cello. De eerste video bij deze recensie brengt u de folkballad “The Heartbreak Store” en ook de nummers “Sleeping In The Next Room”, “Done” en “albumafsluiter “Babylon” behoren tot het verhalende folktroubadoursgenre. Anderzijds zouden we de songs “Deadbeat”, “Shield And Sword” eerder als countryliedjes omschrijven en de nummers “Annie Oakley” en “Getaway Car” starten heel traag maar groeien al snel uit tot stevige rocktracks. Zoals hierboven al vermeld is er een ruime variatie tussen de elf tracks op “Halfsies” terug te vinden en dat is toch wel een verdienste van deze artieste Lizzie No. (valsam)
|